Eesti Vabariigi Valitsuse
määrus
14.märtsist 1991.a. nr.54
Tallinn, Toompea
Vabariigi territooriumi regionaal-
poliitilise jaotuse ja regionaalsete
maksusoodustuste ning nende andmise korra kohta
-----------------------------------------------
Eesti Vabariigi eri piirkondade tasakaalustatud arengu
eelduste loomiseks Eesti Vabariigi Valitsus määrab:
1. Pidada vajalikuks rakendada ettevõtte tulumaksuga
maksustamisel soodustusi olenevalt ettevõtte asukohast ja
tegevuspaigast vastavalt "Eesti Vabariigi valdade ja
külanõukogude jaotusele tsoonidesse 1991.aastaks". Anda
tulumaksusoodustusi ka mõningates linnades ja alevites
paiknevatele ja tegutsevatele ettevõtetele.
2. Kinnitada juurdelisatud:
1) "Eesti Vabariigi valdade ja külanõukogude jaotus
tsoonidesse 1991. aastaks";
2) "Ettevõtte tulumaksuga maksustamisel regionaalsete
maksusoodustuste andmise kord".
3. Moodustada Eesti Vabariigi Valitsuse regionaalpoliitika
komisjon Eesti Vabariigi Majandusministeeriumi, Eesti Vabariigi
Rahandusministeeriumi, Eesti Vabariigi Tööstus- ja
Energeetikaministeeriumi, Eesti Vabariigi
Põllumajandusministeeriumi, Eesti Vabariigi
Ehitusministeeriumi, Eesti Vabariigi Sotsiaalministeeriumi,
Eesti Vabariigi Valitsuse haldusreformi komitee ja
omavalitsuste liitude esindajatest. Nimetada komisjoni
esimeheks Eesti Vabariigi majandusministri asetäitja E. Terk.
Eesti Vabariigi Majandusministeeriumil kinnitada
nimetatud komisjoni isikkoosseis.
4. Eesti Vabariigi Majandusministeeriumil töötada, lähtudes
käesoleva määrusega kinnitatud "Ettevõtte tulumaksuga
maksustamisel regionaalsete maksusoodustuste andmise
korrast", 15. märtsiks 1991.a. maakonna valitsustele välja
soovitused maksusoodustuste andmise osas.
5. Reserveerida Eesti Vabariigi Valitsuse reservfondis 3
miljonit rubla 1991. aastal loodavate eraettevõtete
toetamiseks.
Eesti Vabariigi Majandusministeeriumil ja Eesti
Vabariigi Rahandusministeeriumil töötada 25. märtsiks 1991.a.
välja 1991. aastal loodavate eraettevõtete doteerimise
põhimõtted ja kord.
6. Eesti Vabariigi Majandusministeeriumil:
1) avaldada 1991.a. märtsikuu jooksul vabariiklikes
ajalehtedes ülevaade (koos kommentaaridega) regionaalsetest
maksusoodustustest, nende andmise korrast ja vabariigi
territooriumi regionaalpoliitilisest jaotusest;
2) täpsustada koos vastavate kohaliku omavalitsuse
täitevorganitega 20. märtsiks 1991.a. eri tsoonides
paiknevate külanõukogude (Salme, Ridala) territooriumil tsoonide
piir.
Eesti Vabariigi majandusminister
Eesti Vabariigi Valitsuse esimehe
ülesandeis J. LEIMANN
Eesti Vabariigi riigiminister R. VARE
------
K I N N I T A T U D
Eesti Vabariigi Valitsuse
14. märtsi 1991.a. määrusega
nr. 54
Eesti Vabariigi valdade ja külanõukogude jaotus
tsoonidesse 1991. aastaks
-----------------------------------------------------------------
Maakond Vald või külanõukogu
--------------------------------------------------
I tsoon II tsoon III tsoon IV tsoon
-----------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5
----------------------------------------------------------------
HARJU Harku Anija Padise Jõelähtme
Jõelähtme* Kõue (Prangli saar)
Keila Loksa
Kose Nissi
Kuusalu Vasalemma
Raasiku
Rae
Saku
Saue
Viimsi
HIIUMAA - Käina Emmaste Lauka
Pühalepa
IDA-VIRU - Aseri Avinurme Alajõe
Jõhvi Iisaku Illuka
Kohtla Maidla Lohusuu
Lüganuse Mäetaguse Tudulinna
Toila Sinimäe
Sonda
JÕGEVA - Jõgeva Saare Pala
Pajusi Torma Raja
Palamuse
Puurmani
Põltsamaa
Tabivere
* (välja arvatud Prangli saar, mis kuulub IV tsooni)
JÄRVA Ambla Albu Ollepa
Järva-Jaani Esna
Oisu Imavere
Paide Koeru
Väätsa Koigi
Lehtse
Türi
Roosna-Alliku
LÄÄNE Taebla Hanila Lihula Vormsi
Kullamaa Martna
Linnamäe Nõva
Ridala Pürksi
Risti
LÄÄNE-VIRU Haljala Kaarli Simuna -
Kadrina Laekvere Rägavere
Rakvere Rakke Vihula
Vinni Tamsalu
Väike-Maarja Viru-Nigula
PÕLVA Põlva Ahja Alaküla Mikitamäe
Vastse-Kuuste Ihamaru Suuremetsa
Kanepi Veriora
Mooste Värska
Laheda
Valgjärve
PÄRNU Halinga Are Häädemeeste Tali
Sauga Audru Kaisma Kihnu
Paikuse Koonga
Tori Saarde
Uulu Surju
Vändra Tõstamaa
Varbla
RAPLA Kohila Juuru Märjamaa Käru
Rapla Kehtna Vigala Loodna
Raikküla
SAARE Kaarma Laimjala Kihelkonna
Kuressaare* Leisi Kuressaare
Kärla Muhu (Abruka saar)
Orissaare Pihtla Lümanda
Salme Pöide Mustjala
Valjala Ruhnu
Salme
* (välja arvatud Abruka saar, mis kuulub IV tsooni)
TARTU Luunja Haaslava Konguta Alatskivi
Nõo Kambja Mäksa Mehikoorma
Tähtvere Laeva Võnnu Peipsiääre
Ülenurme Puhja Piirissaare
Rannu Vara
Rõngu
Tartu
VALGA - - Helme Hummuli
Otepää Kaagjärve
Palupera Taheva
Puka Oru
Riidaja
Sangaste
Tõlliste
VILJANDI Viiratsi Kõo Kolga-Jaani Ahja
Olustvere Halliste
Paistu Kõpu
Polli
Pärsti
Saarepeedi
Suure-Jaani
Tarvastu
Vastemõisa
VÕRU - Antsla Lasva Haanja
Võru Rõuge Meremäe
Sõmerpalu Misso
Urvaste Mõniste
Varstu
Vastseliina
Märkus: Lääne maakonna Ridala külanõukogu ja Saare maakonna
Salme külanõukogu territoorium jaguneb eri tsoonideks.
------
K I N N I T A T U D
Eesti Vabariigi Valitsuse
14.märtsi 1991.a. määrusega
nr. 54
Ettevõtte tulumaksuga maksustamisel
regionaalsete maksusoodustuste andmise kord
Regionaalsete maksusoodustuste andmise eesmärgiks on madala
sotsiaal-majandusliku arengutasemega regioonide, linnade ning
alevite finants-majandusliku potentsiaali tõstmine ettevõtluse
stimuleerimise kaudu selleks, et tulevikus väheneks
vastavate regioonide, linnade ning alevite vajadus
kompenseeriva abi (dotatsiooni) järele.
1. Käesoleva korra kohaselt tehakse regionaalseid
maksusoodustusi ettevõtte tulumaksu Eesti Vabariigi
riigieelarvesse laekuvas osas.
2. Regionaalsete maksusoodustuste teatud piirkondades
rakendamise aluseks on käesoleva määrusega kinnitatud "Eesti
Vabariigi valdade ja külanõukogude jaotus tsoonidesse 1991.
aastaks".
3. Regionaalseid maksusoodustusi võib teha teises, kolmandas
ja neljandas tsoonis paiknevatele ja tegutsevatele ettevõtetele
järgmises ulatuses:
-------------------------------------------------------
Tsoon Tegutsemisaasta
---------------------------------------------
1.ja 2. aastal 3. aastal 4. aastal
-------------------------------------------------------
II 70% 50% 30%
III 85% 65% 45%
IV 100% 80% 60%
4. Ettevõttele käesoleva korra punktis 2 märgitud alustel
antud maksusoodustus kehtib kuni 31.detsembrini 1994.a.,
kusjuures vabariigi territooriumi regionaalpoliitilise jaotuse
võimaliku muutumise korral säilib 1991.aastal tegevust
alustanud ettevõtetel maksusoodustus endises suuruses.
5. Regionaalseid maksusoodustusi ettevõtte tulumaksu
Eesti Vabariigi riigieelarvesse laekuvas osas võib teha ka
mõnes vabariigi linnas ja alevis paiknevatele ja tegutsevatele
ettevõtetele järgmiselt:
Otepää ja Suure-Jaani linnas ning Märjamaa, Järva
kandi, Vändra, Tootsi, Lavassaare, Pärnu-Jaagupi ja
Räpina alevis
- esimesel tegutsemisaastal 70%
- teisel tegutsemisaastal 50%
- kolmandal tegutsemisaastal 30%;
Mustvee, Kallaste, Antsla, Mõisaküla ja Kilingi
Nõmme linnas ning Abja-Paluoja alevis
- esimesel tegutsemisaastal 80%
- teisel tegutsemisaastal 60%
- kolmandal tegutsemisaastal 40%.
6. Käesoleva korra punktis 5 nimetatud linnades ja alevites
paiknevatele ja tegutsevatele ettevõtetele antud
maksusoodustused kehtivad 31. detsembrini 1993.a.,
kusjuures märgitud linnade ja alevite loetelus muudatuste
tegemise korral säilib 1991.aastal tegevust alustanud
ettevõtetele maksusoodustus endises suuruses.
7. Regionaalsed maksusoodustused hakkavad kehtima ettevõtte
registreerimise päevast alates.
8. Regionaalsete maksusoodustuste andmise otsustab selle
maakonna valitsus, kelle territooriumil ettevõte asutatakse,
samaaegselt ettevõtte registreerimisega, kusjuures
regionaalsed maksusoodustused laienevad ka neile
ettevõtetele, kes on registreeritud ajavahemikus 1. jaanuarist
1991.a. kuni käesoleva korra kehtestamiseni.
9. Regionaalseid maksusoodustusi võib anda kõigile
uutele, samas piirkonnas olulisi investeeringuid tegevatele ja
piirkonna arengut soodsalt mõjutavatele ettevõtetele,
sõltumata nende omandivormist. Uuteks ettevõteteks loetakse
1991. aastal esmakordselt registreeritud ettevõtteid, kes ei
ole endiste ettevõtete õigusjärglased.
10. Regionaalsete maksusoodustuste andmisel fikseeritakse
iga ettevõtte puhul need tegevusvaldkonnad, millele laienevad
maksusoodustused.
11. Maksusoodustusi võib anda ettevõttele, kelle toodete
ja teenuste realiseerimisest saadavast kogutulust nende
tegevusvaldkondade tulu, millele ei laiene maksusoodustused,
moodustab alla 20%.
12. Maksusoodustuste andmisest on maakonnavalitsused
kohustatud informeerima vastavat ettevõtet ja esmatasandi
omavalitsuse täitevorganit, Eesti Vabariigi Riikliku Maksuameti
kohalikku organit ning Eesti Vabariigi Valitsuse
regionaalpoliitika komisjoni ühe nädala jooksul pärast ettevõtte
registreerimist.
13. Maksusoodustusi rakendatakse ka täielikult või osaliselt
väliskapitalil baseeruvate ettevõtete asutamisel.
14. Enne 1. jaanuari 1991.a. registreeritud ettevõtetele
regionaalseid maksusoodustusi ei anta, välja arvatud
erandjuhtudel, mille korral maakonnavalitsuste ja Eesti
Vabariigi Valitsuse regionaalpoliitika komisjoni ettepanekul
võtab otsuse vastu Eesti Vabariigi Rahandusministeeriumi
maksusoodustuste komisjon.
15. Ettevõttele antud regionaalsed maksusoodustused
kehtivad ka omaniku vahetumise korral.
16. Ettevõtete puhul, kus tootmise ettevalmistustsükkel
kestab üle kuue kuu, võidakse ettevalmistustsüklit mitte
arvata soodustuste kehtimise aja sisse. Sellekohase otsuse
võtab maakonnavalitsuse ettepanekul vastu Eesti Vabariigi
Valitsuse regionaalpoliitika komisjon.
17. Maakonnavalitsuse poolt soodustuse mitteandmise kohta
vastuvõetud otsuse peale võib ettevõte esitada kaebuse Eesti
Vabariigi Valitsuse regionaalpoliitika komisjonile ühe kuu
jooksul pärast vastava otsuse tegemist, kusjuures nimetatud
komisjon on kohustatud kaebuse läbi vaatama kahe nädala
jooksul ning esitama vastavad materjalid lõpliku otsuse
tegemiseks Eesti Vabariigi Rahandusministeeriumi
maksusoodustuste komisjonile, kes võtab otsuse kaebuse kohta
vastu kahe nädala jooksul.
18. Maksusoodustuste andmise tingimuste rikkumise korral
võib Eesti Vabariigi Rahandusministeeriumi maksusoodustuste
komisjon maakonnavalitsuse, Eesti Vabariigi Riikliku
Maksuameti või Eesti Vabariigi Valitsuse regionaalpoliitika
komisjoni ettepanekul tühistada ettevõttele antud
maksusoodustuse ning nõuda soodustust saanud ettevõttelt
seaduses ettenähtud korras sisse Eesti Vabariigi
riigieelarvesse soodustuse tulemusena laekumata jäänud
tulumaksusummad.