Eesti Vabariigi Valitsuse m ä ä r u s 12.juulist 1991.a. nr.138 Tallinn, Toompea Riiklike fondide moodustamise ja funktsioneerimise põhimõtete kinnitamise kohta Eesti Vabariigi Valitsus m ä ä r a b: Kinnitada "Riiklike fondide moodustamise ja funktsioneerimise põhimõtted" (juurde lisatud). Eesti Vabariigi majandusminister Eesti Vabariigi Valitsuse esimehe ülesandeis J. LEIMANN Eesti Vabariigi riigiminister R. VARE ------ K I N N I T A T U D Eesti Vabariigi Valitsuse 12.juuli 1991.a. määrusega nr.138 Riiklike fondide moodustamise ja funktsioneerimise põhimõtted I. Fondi juriidiline staatus, põhitegevus ja staatus riigieelarve suhtes 1. Fond on juriidilise isiku õigustes olev riiklik organisatsioon. 2. Fondi põhitegevuseks on rahaliste vahendite sihipärane kogumine ja sihitusega jagamine, et edendada vabariigi majanduse või sotsiaalsfääri teatud konkreetset valdkonda. 3. Fond on põhikirjalise tegevuse osas kasumit mittetaotlev organisatsioon. 4. Fond võib olla kas riigieelarveline või eelarveväline. Esimesel juhul on fondi riiklike vahendite allikaks riigieelarvelised sihtfinantseeringud, teisel juhul detsentraliseeritud riiklikud vahendid - spetsiaalsed maksud, hinnalisandid, trahvid jms. II. Fondi asutamine ja tegevuse lõpetamine 5. Fondi asutajaks on Eesti Vabariigi Valitsus. 6. Fond tegutseb vastava Eesti Vabariigi ministri valitsemisalas, kuid ta ei allu ministeeriumile, vaid Eesti Vabariigi Valitsusele vastava ministri kaudu. 7. Fondi struktuuriallüksusteks võivad olla osafondid. 8. Fond loetakse asutatuks, kui tema põhikiri on Eesti Vabariigi Valitsuse poolt kinnitatud ning fond on ettenähtud korras registreeritud. Fondi põhikiri peab kajastama tema tegevuse eesmärke ja põhisuundi; tulude (vahendite) moodustamist ja nende kasutamise suundi; fondi juht- ja täitevorganite moodustamise korda ja nende pädevust ning fondi tegevuse korraldamise põhimõtteid; fondi tegevuse kontrollimise ja lõpetamise korda. 9. Fondi tegevus lõpetatakse Eesti Vabariigi Valitsuse otsuse alusel. III. Fondi juhtimine 10. Fondi juhtorganiks on fondi nõukogu. See moodustatakse vastava eriala spetsialistidest ning ministeeriumide või riiklike ametite esindajatest. Soovitav on, et fondi nõukogus oleksid esindatud riigivõimu- ja -valitsemisorganite ning üldsuse esindajad. Fondi nõukogu koosseisu kinnitab Eesti Vabariigi Valitsus. 11. Fondi nõukogu esimees, aseesimees ja liikmed võivad saada tegevuse eest fondi nõukogus Eesti Vabariigi Rahandusministeeriumi poolt kehtestatud korras tasu, mis kaetakse fondi halduskuludest. 12. Fondi nõukogu esimees, aseesimees ja liikmed vastutavad personaalselt oma tegevuse eest fondi nõukogus vastavalt Eesti Vabariigi seadustele ja muudele normatiivaktidele. 13. Fondi täitevfunktsioonid võib panna ministeeriumile või riiklikule ametile või moodustada selleks otstarbeks eraldi täitevorgan. Viimasel juhul kinnitab fondi nõukogu täitevorgani struktuuri ja koosseisu ning moodustab fondi eelarves vastava töötasustamisfondi. IV. Fondi varade (vahendite) arvestus ja kontroll 14. Fondi vara (vahendite) omanik on Eesti Vabariik. Fond on avatud sihtannetuste ja sihteraldiste vastuvõtmiseks. 15. Fondi käsutuses olevaid riiklikke vahendeid kasutab fond vastavalt Eesti Vabariigi Valitsuse poolt igal aastal kinnitatud fondi eelarvele. 16. Tulu saamiseks võib fond ajutiselt vabu vahendeid paigutada aktiivsesse majandustegevusse laenudena, hoiustena, aktsiatena või muude väärtpaberitena. 17. Fond ei tohi tegelda ettevõtlusega, kuid võib korraldada tuluüritusi. 18. Fondi (osafondi) vahendeid ja tulusid võib jaotada fondi sihtkapitalidesse. 19. Fondi rahaliste vahendite aasta lõpu jääk kandub järgmisse aastasse. 20. Fondi raamatupidamisarvestus ja aruandlus toimuvad kehtestatud korra kohaselt. 21. Fond maksab makse vastavalt kehtestatud korrale. 22. Fondi tegevuse kontrollimine ja revideerimine toimub vastavalt Eesti Vabariigi seadustele. Siserevisjoni läbiviimiseks moodustab fondi nõukogu revisjonikomisjoni või määrab revidendi. V. Fondi eelarve seos vabariigi riigieelarvega 23. Sõltumata fondide staatusest riigieelarve suhtes rakendatakse nende eelarvete koostamisel ja kinnitamisel protseduurireegleid, mis on analoogsed riigieelarve suhtes rakendatavate vastavate reeglitega, lähtudes järgmistest põhiseisukohtadest: fondi nõukogu esitab Eesti Vabariigi Valitsusele ettepanekud riigieelarveliste ja detsentraliseeritud riiklike vahendite eraldamise ja nende kasutamise kohta nende läbivaatamiseks Eesti Vabariigi Ülemnõukogus; pärast fondi tulude ja kulude üldsumma kindlaksmääramist Eesti Vabariigi Ülemnõukogu poolt esitab fondi nõukogu Eesti Vabariigi Rahandusministeeriumi kaudu Eesti Vabariigi Valitsusele kinnitamiseks fondi eelarve projekti, mis on koostatud tulu- ja kululiikide järgi; fondi nõukogu esitab kehtestatud korras ja tähtajaks Eesti Vabariigi Rahandusministeeriumile fondi aastaeelarve täitmise aruande ja Eesti Vabariigi Valitsusele fondi tegevuse aruande.